O româncă i-a convins pe americani că un tablou celebru din Boston este GREȘIT denumit „Armenian Woman”. Pictura înfățișează, în realitate, o ROMÂNCĂ în port popular.
Grațiela Buzic a urmărit istoria de două secole a picturii semnate de faimosul Frederick Arthur Bridgman și a reușit să îi convingă pe americani că tabloul înfățișează o româncă îmbrăcată în port popular. Acum, tabloul figurează în muzeul din Boston cu numele real.
Românca a făcut descoperiri uimitoare mergând pe firul poveștii. A aflat astfel că portul popular din tablou este foarte posibil să-i fi aparținut reginei Elisabeta a României sau unei persoane din anturajul acesteia. Cu atât mai mult cu cât pictorul care a realizat tabloul „Romanian Lady” era un apropiat al familiilor regale din Europa.
„Regina Elisabeta știu că purta costumul popular. Nu știu deocamdată în ce măsură am putea s-o legăm pe regină de acest tablou, cu siguranță costumul acesta este eclectic, și pare să fie purtat de o doamnă din înalta societate”, a explicat Grațiela Buzic.
La sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, multe dintre muzeele lumii pierduseră evidența bunurilor pe care le deținuseră. Majoritatea cataloagelor în care erau indexate operele de artă se pierduseră în timpul războiului.
Așa se face că o parte dintre picturile, obiectele sau sculpturile recuperate au fost reetichetate greșit. În cazul unora, nu se mai știa numele autorului, nici denumirea. Alteori, nici nu se mai știa pe ce filieră a ajuns piesa în muzeu.
O astfel de poveste ne privește și pe noi, românii.
Pentru a evita confuziile în privința provenienței unui tablou, a numelui acestuia sau a autorului care l-a realizat, în marile muzee din Europa sau Statele Unite, există specialiștii numiți „art detective”, detectivi în domeniul artei. Victoria Reed este detectiv de artă la muzeul din Boston.
„Coordonez departamentul de cercetare a provenienței operelor de artă, de la Muzeul de Arte Frumoase din Boston. Acest departament se ocupă cu studierea istoricului unei piese de muzeu. Am returnat opere de artă care au fost furate în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial”, a explicat detectivul de artă.
La 7.000 de kilometri de Boston, la București, o româncă a ajuns, din proprie inițiativă, detectiv în domeniul artei. Bloggerița Grațiela Buzic și-a propus să facă lumină în cazul tabloului „Românca” semnat de Frederick Bridgman.
„Tabloul s-a intitulat încă de la început „Romanian Woman”, adică „Românca”, doar că pe parcurs, cumva numele lui a fost schimbat și în final a devenit „Armenian Woman”, adică „Armeanca.” Și cu acest titlu, Muzeul de Arte Frumoase din Boston l-a achiziționat în 1977, deci până acum muzeul a deținut acest tablou cu această denumire. M-a interesat să aflu cum aș fi putut să demonstrez interesul lui Bridgman pentru o femeie româncă, în sensul de a o picta a demonstra că nu este o femeie armeană, este o femeie româncă”, a spus Grațiela Buzic.
La Biblioteca Națională a Franței există varianta online a acestui catalog care a fost publicat la 1 mai 1882 și acolo, la pagina 24, la numărul curent 390, este menționat acest tablou, autorul Frederick Arthur Bridgman și numele în limba franceză „Dame roumaine” ”, a declarat Grațiela Buzic.
În anul 1890, tabloul a fost achiziționat de americanul Joseph Temple, un comerciant foarte bogat, care l-a dat apoi în custodie Muzeului de Arte din Pennsylvania. Începând cu secolul XX, tabloul a fost vândut la licitație. Timp de zeci de ani, acesta a trecut prin casele mai multor proprietari, iar în anul 1977, a fost achiziționat de Muzeul de Arte din Boston, cu titlul „Armenian Woman”. De atunci, tabloul a fost expus sub acest nume. De la începutul anului, însă, datorită demersului făcut de Grațiela Buzic, s-a făcut dreptate.
Specialiștii Muzeului din Boston au schimbat denumirea tabloului, inclusiv pe site-ul oficial al instituției.
„Pictura a primit numele de „Armeanca” înainte ca Muzeul de Arte Frumoase să îl achiziționeze în 1977. În 1986, profesorul de artă americană William H. Gerdts ne avertizase că tabloul a fost reprodus în 1884 cu titlul „Dame Roumaine”, dar, la acea vreme, nu s-a luat nici o decizie pentru schimbarea titulaturii. Scrisoarea doamnei Buzic din decembrie 2015 a dus la redeschiderea investigație, și dovezile pe care ea le-a adus, alături de informațiile pe care le-am găsit și noi de când pictura făcea parte din Academia de Arte Frumoase din Pennsylvania, au stabilit clar că titlul picturii trebuie schimbat”, a precizat curatorul picturilor americane de la Muzeul din Boston, Erica Hirshler.