In 1973 s-a descoperit lângă Aiud un obiect misterios care timp de peste 30 de ani a pus multa lume pe gânduri. Constructorii care lucrau la o balastieră pe malul râului Mureș, în apropiere de orașul Aiud, au găsit trei obiecte neobișnuite la 10 metri sub pământ, care păreau a fi foarte vechi.
Arheologii au fost chemați la fața locului și au identificat imediat două dintre ele ca fiind fosilele unui mamifer preistoric mare dispărut în urmă cu peste 100.000 de ani, dar experții au fost surprinși să constate că al treilea obiect era o piesă de metal care părea să fi fost fabricată.
Toate cele trei obiecte au fost trimise spre analiză la Cluj, iar testele au arătat că obiectul neobișnuit, sub formă de călcâi sau pană, de aproximativ 2 kilograme, este fabricat din 12 metale diferite, compus din 89% aluminiu și urme de cupru, zinc, plumb, cadmiu, nichel și alte elemente.
În primă fază, a fost datat de autorități ca fiind vechi de 250.000 de ani însă a generat o primă enigmă: cum este posibil așa ceva dacă aluminiul a început să fie produs abia în 1825 iar producerea sa pe cale industrială a început abia în 1883?
Misteriosul obiect ,,Călcâiul din Aiud” a fost considerat un OOPART, acronim pentru „Out of Place Artifacts” la fel ca zecile de obiecte preistorice găsite în diverse locuri din întreaga lume care par să prezinte un nivel tehnologic avansat incompatibil cu epoca în care au fost produse.
Potrivit adepților Teoriei Astronauților Antici, această bucată de aluminiu ar putea fi de fapt dovada că extratereștrii sunt reali și că au vizitat Pământul în trecutul îndepărtat.
Însă să fie oare adevărat?
Istoricul clujean Mihai Wittenberger s-a hotarât sa dezlege cu orice preț misterul artefactului în anul 2000. În acest sens, bănuind că obiectul este o piesă dintr-un avion, a fotografiat obiectul din toate unghiurile și l-a trimis unor firme producatoare de avioane din țară și străinătate.
Confirmarea a venit din Germania, clar și răspicat: este o placă extractoare pentru roata din față de la modelul Messerschmitt ME 262, o piesă din trenul de aterizare responsabil cu plierea roții în timpul zborului. Placa s-a desprins cel mai probabil în zbor pentru că în zonă nu a fost raportat niciun astfel de avion prăbușit și nici alte resturi din fuselaj nu s-au mai găsit.
Astfel s-a încheiat o poveste care timp de aproape 30 de ani a înfierbântat mințile a mii de curioși.