LUPȘA DE PIATRĂ – cea mai veche biserică a moților
– La doi pași de drumul național care leagă orașul Câmpeni de Baia de Arieș, în satul Lupșa din Apuseni, se înalță cea mai veche biserică a moților. Puțini știu despre ea, și mai puțini o caută, deși a fost ridicată în urmă cu sute de ani de cnejii de Lupșa –
Ca să pătrundem în trecutul bisericii de piatră din Lupșa, trebuie să coborâm în timp multe veacuri. Înainte de întemeierea Țării Românești și a Moldovei, aici, în Ardeal, stăpâneau cnejii, nobili liberi, care conduceau mici formațiuni statale. Așa i-a găsit coroana maghiară, când s-a luptat cu ei, întinzându-și suzeranitatea și în „țara de dincolo de păduri”. De lăsat le-a lăsat cnejilor o largă autonomie, în care puteau să se guverneze cum doreau. Le erau însă datori regilor Ungariei cu tributul sângelui, prin participarea, alături de ei, la marile lor campanii militare. Când mergeau la război, își alcătuiau propriul lor corp de oaste, aparte de cel al armatei maghiare. Erau liberi și neînfricați. Și, ar trebui să adaug, credincioși ortodoxiei lor, căreia i-au ridicat biserici semețe, adevărate fortărețe în care se puteau ruga și, la nevoie, baricada, pentru a rezista unui asalt. În memoria poporului, cei mai cunoscuți sunt cnejii hunedoreni și bisericile lor de piatră. Dar cneji au fost pretutindeni în Ardeal. La Lupșa, în inima Apusenilor, ei au întemeiat o mare familie, puternică și bogată, cu domenii care se întindeau până la Budapesta. Părintele Ioan Vasii, lupșean din tată în fiu și parohul bisericii din sat, a cercetat arhivele și a găsit că, în toate documentele, ei erau numiți De Lupșa, după așezarea în care și-au avut curtea nobiliară și în care se născuseră. Au fost atât de mândri de satul în care s-au născut și din care a pornit drumul lor prin vremuri încât i-au transformat numele în supranume. De Lupșa a ajuns astfel un blazon al familiei cneziale, pe care au simțit nevoia să îl nemurească, ctitorind chiar la curtea lor biserica despre care scriu aceste rânduri, cel mai vechi locaș din Țara Moților și unul dintre cele mai vechi din toată România. Cnejii de Lupșa au vrut ca biserica lor să nu fie mai prejos de cele ale nemeșilor maghiari, așa că au ridicat-o din piatră, spre osebire de celelalte românești, care erau construite, în vremurile acelea, din lemn. Săpăturile arheologice mai recente, făcute chiar în sfântul locaș, au aflat în naos două morminte de copilași, de la 1370. Și tot săpăturile au descoperit că, pe locul bisericii de piatră ridicată de cneji, a existat una și mai veche, de lemn, cine știe cât de veche, mărturie a prezenței creștine pe aceste meleaguri. Dumnezeu le-a purtat de grijă și i-a ocrotit pe cnejii de Lupșa. Stăpânirea lor s-a întins, dimpreună cu averile, în tot Ardealul. Iubitor al hrisoavelor, Părintele Ioan Vasii le-a urmărit drumul prin vremuri în arhivele medievale. „Eu am fost impresionat cât de vaste erau proprietățile lor, care se aflau nu numai aici, la Lupșa, ci și în Iara, Ocoliș, Cacova Ierii, Munții Băișorii, Băișoara, Trascău, în zona Dejului și chiar și în zona Sălajului. Cel mai important dintre cneji a fost Alexe More de Lupșa, care ajunge chiar să dețină un castel la nord de Budapesta. Să ai o astfel de funcție în acele vremuri, de castelan, lângă Budapesta, era extraordinar”. Însă prețul plătit de cnejii de Lupșa a fost pe măsură: regatul maghiar nu le-a îngăduit să-și țină nici legea, nici limba. Ca să-și păstreze privilegiile și averile și să urce în ierarhia statului maghiar, cnejii au trebuit să treacă la catolicism și să se maghiarizeze. Dar, deși au trecut la credința apusului, biserica lor a rămas ortodoxă, să le slujească supușilor lor drept scară spre cer. Și nu doar că moții au grijit biserica, dar au și apărat-o cu viața lor. S-a întâmplat ca, în timpurile uniației, un preot al bisericii să vrea să treacă la greco-catolicism, împreună cu câteva familii din Lupșa. Satul l-a lăsat, cu condiția să își facă o altă biserică, nouă, oriunde ar dori. Dar stăpânirea budapestană, care voia neapărat biserica de piatră a cnejilor, nu a primit dorința lupșenilor și a trimis cătanele care au luat locașul cu sila. În sat s-a pornit atunci o răzmeriță. Țăranii au venit la luptă cu ce au putut – coase și furci, reteveie și bâte, nu doar bărbați în putere, ci și femei și bătrâni. Cătanele i-au prins pe doi bărbați, conducători ai răscoalei, și i-au spânzurat. Așa și-au păstrat credința lupșenii, iar astăzi, când curtea cnejilor e sub țărână, doar biserica ridicată de ei ne mai amintește de fala și ortodoxia familiei „De Lupșa”. E un fel al lui Dumnezeu de a ne spune că averile se risipesc, dar rugăciunile rămân, dimpreună cu zidirile care le-au ocrotit.
Biserica cnejilor
Satul Lupșa e adunat pe Valea Arieșului, de parcă suflarea lui toată s-ar fi strâns să bea din apa rece, venită din munți. Casele moților au coborât din munte, la șosea, așa că nu vei zări repede biserica deși e suită pe un deal, iar turla ei zveltă se pierde între acoperișurile învelite în draniță. O străduță îngustă, de piatră, suie abrupt din drumul mare. O iei pieptiș și, în doar câțiva pași, o poartă veche de lemn îți spune că ai ajuns. De aici, de sus, toată Valea Arieșului și așezarea lupșenilor se văd ca-n palmă. Calc pe pământul sub care se află ruinele curților cnejilor. O mie de ani de trecut urcă prin iarbă și prin vinele mele până în inimă. Zidurile bisericii, peste care au curs aproape șapte veacuri, îmi par atât de puternice încât aș îndrăzni să cred că mai pot duce încă pe atât. Nu doar mortarul le-a ținut legate, cât dragostea celor care s-au rugat aici.
Părintele Ioan Vasii îmi deschide ușa grea a locașului. E bătrână și roasă de vremuri, dar încă se ține. E făcută dintr-un singur trunchi de brad. Așa cerea, îmi spune părintele, tradiția moților – ca ușa bisericii să nu fie închegată din mai multe scânduri. Se căta un brad într-atât de lat, încât să poată fi făcută din trunchiul lui o ușă de biserică. Fără cheutori, fără cuie, doar din bardă și rugăciune, o singură bucată de lemn, semn al trecerii din împărăția lumii în împărăția luminii. Și bradul se găsea întotdeauna, și ușa se făcea așa cum cerea datina. Pragul e ros de pașii creștinilor. Înlăuntru e o liniște deplină, și în aer, și în inimă. Asta simt ori de câte ori intru într-un locaș vechi. Dacă în cele noi trebuie să îți afli tu pacea, în cele străvechi, pacea urcă la tine prin pereți, prin zugrăveli, prin strănile vechi, mirosind a tămâie. E pacea tuturor celor care s-au rugat aici și și-au aflat-o în răspăr cu tulburarea vremurilor atât de grele. Locașul cnejilor de Lupșa a fost restaurat recent. Mâini delicate au descoperit, migăloase, toată splendoarea trecutului. Din fresce mă privesc chipurile grave ale sfinților de demult. Odinioară, zugravii nu cătau să picteze fețele sfinților astfel încât să fie plăcute oamenilor. Nu. Voiau doar ca prin ele să deștepte în inimi căința și, mai ales, un simțământ că aici, în biserică, nu ești pe pământ. Că din icoane nu te privește o lume asemenea celei de afară, ci lumea de dincolo.
Preotul moților
Din orice direcție intri pe Valea Arieșului, pădurea o să te strângă în brațe, iar râul, care curge în dreapta ta, o să înceapă să-ți spună povestea Munților Apuseni, cu povârnișuri repezi, pe care cresc toate florile și ierburile pământului. Nu-i ușor să trăiești aici, dar munții și apele și pajiștile le-au îmbrăcat moților viața în frumusețe, iar frumusețea poate să îți ia tot greul de pe umeri și să-l arunce în adâncul pământului. Așa s-au învățat moții să trăiască. Munții i-au făcut aspri, dar frumusețea le-a frăgezit inima, așa că sunt oameni tare calzi și primitori cu străinii, știu că o mână întinsă în ajutor la vremuri grele face cât o mie de vorbe bune. Eu n-am intrat în Țara Moților pe un drum, ci printr-o strângere de mână și o privire scurtă, în ochi. Mână de moț și privire de părinte. „Să știți că moților le place să le spui adevărul în față. De aceea îi și caută pe duhovnicii care sunt direcți”. Atât mi-a spus părintele Ioan Vasii și mi-a fost îndeajuns să-l îndrăgesc. Pe el și mâna lui grea, în care mâna mea de jurnalist, deprinsă cu scrisul, nu cu munca, s-a simțit slabă și, într-un fel, ocrotită. Prin strângerea aceasta de mână, l-am înțeles și pe părintele și pe credincioșii săi și satele și munții dimprejur. Era în ea și hotărâre, și curaj, și credință neclintită în Dumnezeu. Da. O strângere de mână adună în ea multă credință – că poți să te rezemi pe cel din fața ta, pentru că și el, ca și tine și ca toți moșii săi, se reazămă, la rându-i, pe Bunul Dumnezeu.
Cufărul de taină al familiei
Părintele Ioan e lupșan. E primul preot născut și crescut aici, după aproape o sută de ani în care preoții slujitori au venit din alte sate. Un bărbat falnic, aflat la miezul vieții, cu barba și părul înspicate de fire argintii. Dacă cineva l-ar îmbrăca în dac și l-ar duce la Roma, lângă columna lui Traian, nu cred că trecătorii l-ar putea osebi de figurile sculptate acum două mii de ani. Așa sunt moții, așa au fost și cnejii – mlădițe ale unui trunchi vechi, pe care s-a altoit neamul nostru de acum. Neamul și, mai ales, credința. Cât am rămas la taifas cu dânsul, în răcoarea de piatră a bisericii din Lupșa, am coborât în timp până în anii copilăriei lui. Drumul prin vremi s-a oprit la moții de odinioară și la credința lor, pe care s-a așezat, cuminte, și chemarea la altar a părintelui Ioan. Și-l amintește și acum bine pe bunul său Nicolae, om trecut de optzeci de ani, care ținuse calea bisericii toată viața lui. Și care, odată ajuns neputincios, când nu-și mai putea purta pașii la liturghie, se uita duminica dimineața la ceas, și când știa că părintele dă binecuvântarea în biserică, se ridica pe marginea patului și înlemnea acolo, tăcut, urmărind doar cu ochii minții sfânta taină din biserică. Nu vorbea, nu se mișca, și le zicea și celor din jur – „Acuma e popa în biserică!”. La fel ca bunul a fost și mama părintelui. „Amintirile astea eu le păstrez într-un ungher de taină al inimii mele. E cufărul prețios al familiei. De câte ori n-am văzut-o pe mama în genunchi, rugându-se! Asta nu se uită niciodată! Oricât ai fi de păgân, când o vezi pe mama ta în genunchi, te impresionează. Nu să o vezi astăzi sau mâine, ci zeci de ani în șir! Care copii, oare, dacă-și văd părintele că face așa, se înstrăinează de biserică? Dacă-și vede mama că se roagă, și copilul se va ruga, chiar dacă la vârsta nebuniei, pe care cred că am avut-o fiecare, în jur de 18-20 de ani, mai face și greșeli. Dar lucrurile astea nu se șterg din memorie”.
Așa s-a plămădit în sufletul părintelui Ioan chemarea pentru slujirea altarului. În tinerețe s-a îndreptat, ca toți moții, spre mină și a lucrat acolo patrusprezece ani încheiați, până când dorul după preoție l-a răzbit. Când Dumnezeu a hotărât, a lăsat totul și a apucat pe calea altarului. A preferat să fie sărac, a dat salariul și pensia mare a minerului pe smerenia slujirii altarului din sat. Nu are mașină, bate parohia la pas, dar și-a împlinit un vis pe care-l vor fi avut și moșii lui, care au ars ca lumânarea pentru credință. „Să știți că moții sunt conservatori. Țin la ce au moștenit, la trecut. O să vă spun o întâmplare ca să îi înțelegeți mai bine. Am avut în sat o doamnă din Bistra care a lucrat ani buni în Lupșa, ca veterinar, o femeie vrednică, oamenii au apreciat-o mult. Ea avea o altă credință, cred că mergea la martorii lui Iehova. A murit în puterea vârstei, suferea de epilepsie și lupșenii au venit la ȋnmormântare ei, au venit foarte mulţi, pentru că o iubeau. Pastorul care a săvârșit slujba înmormântării a fost impresionat de numărul lupșenilor care au participat și și-a spus că aici e un teren propice pentru prozelitism. De aceea, la câteva săptămâni, pastorul a organizat o evanghelizare, cum îi spun ei, la căminul cultural de la noi. Şi s-a trezit că era aproape singur – «Nu m-am aşteptat ca lupşenii să nu vină.», le-a zis celor prezenți. Nu a înțeles că pentru lupșeni era importantă recunoștința pentru femeia aceea, dar asta nu însemna că ei ar primi vreodată să își lepede credința. Nu. Niciodată”.
Păr. IOAN VASII
„Preoţia trebuie să fie de la uşa bisericii ȋncolo”
– Părinte Ioan, moții sunt împietriți în credința lor strămoșească, la fel ca steiurile Munților Apuseni. Cum credeți că ar trebui să fie un preot de azi, pentru ca să le păstreze încrederea?
– Eu cred că în zilele noastre, preoţia trebuie să fie mai mult de la uşa bisericii ȋncolo, pe ulițele satului. Preotul să fie un model. Pentru că dacă eu, ca preot, propovăduiesc cuvântul lui Dumnezeu ȋn faţa altarului, dar pe uliță mă aude cineva ȋnjurând, toată misiunea mea se duce de râpă. Când eram ȋn minerit, poate că la supărări, mai trăgeam şi eu câte o înjurătură, dar când am făcut pasul spre preoţie, primul lucru la care am renunțat au fost vorbele grele. Iar atunci când am putut să nu mai spun nicio ȋnjurătură, s-a schimbat total viaţa mea, şi asta o recomand tuturor. A început limpezirea.
– Lucrurile mici fac credința cea mare?
– Spune Iisus că nu poate acelaşi izvor să dea şi apă dulce, şi apă amară. Nu poţi cu aceeaşi gură să binecuvântezi şi să şi blestemi – pentru că, până la urmă, orice ȋnjurătură e şi un blestem. Sunt lucruri simple, dar aici e esența. Nu cred că așteaptă Dumnezeu să facem teologie în familie și discuții dogmatice. Să trăim creștinismul în viața de zi cu zi, în raportul nostru cu semenii, că, până la urmă, ce ne va spune Hristos în Duminica Judecății? Că a fost flămând, și L-am hrănit, a fost însetat, dar L-am adăpat, că a fost gol, și noi L-am îmbrăcat, a fost în temniță, și noi L-am cercetat. Dacă vecinului îi arde casa și eu sunt la rugăciune, îmi las rugăciunea și alerg să-l ajut să stingă focul, nu? E firesc! De aceea eu tare îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru calea pe care am ales-o, pentru că, preot fiind, pot să modelez suflete. Ce am făcut, cu dragoste am făcut!
Sursa: Formula AS